Ελληνική
Εθνική
Συμμετοχή
στην
13η
Διεθνή
Έκθεση
Prague
Quadrennial of Performance Design and Space
18-28
Ιουνίου 2015
Το
Ελληνικό
Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου
(Ε.Κ.Δ.Ι.Θ.) ανακοινώνει την Ελληνική
Συμμετοχή στην 13η
Διεθνή Έκθεση
Σκηνογραφίας
και Θεατρικής Αρχιτεκτονικής της Πράγας
(Prague
Quadrennial
of
Performance
Design
and
Space,
PQ).
Η
Διεθνής
Έκθεση πραγματοποιείται κάθε τέσσερα
χρόνια και πρόκειται για τη μεγαλύτερη
έκθεση Σκηνογραφίας, Παραστασιακού
Χώρου και Θεατρικής Αρχιτεκτονικής
παγκοσμίως. Η
επόμενη PQ
πραγματοποιείται τον Ιούνιο του 2015,
συμμετέχουν περισσότεροι από 5.000
καλλιτέχνες από 60 χώρες και ο συνολικός
αριθμός των επισκεπτών από όλο τον κόσμο
υπολογίζεται να ξεπεράσει τους 60.000.
Μέχρι στιγμής η Ελλάδα έχει εκπροσωπηθεί
στην PQ
πέντε φορές αποσπώντας σημαντικές
διακρίσεις.
Το
θέμα της ελληνικής συμμετοχής διαμορφώθηκε
ως «Nέες
Xωρικότητες:
Παραστατικές Τέχνες και υπαίθριος/ανοιχτός
χώρος».
H
διευρυμένη αυτή χωρική προσέγγιση
αποδεικνύεται ιδιαίτερα γόνιμη στην
Ελλάδα. Κατ’ αρχάς λόγω της ιστορικής
διαστρωμάτωσης η οποία ορίζει ένα μεγάλο
μέρος του φυσικού, αγροτικού και αστικού
τοπίου στη χώρα μας. Κατά δεύτερον, λόγω
των αίθριων κλιματικών συνθηκών που
ευνοούν τη δημιουργία και τη θέαση στον
υπαίθριο χώρο. Τρίτον, λόγω της μακρόχρονης
χωρικής και παραστασιακής παράδοσης
της Ελλάδας σε ποικίλες μορφές του
ανοιχτού και υπαίθριου χώρου.
Επιπλέον,
η επιλογή του θέματος έχει γίνει σε
συνάρτηση με τρείς άλλες εξαιρετικά
σημαντικές παραμέτρους στην Ελλάδα της
κρίσης:
1.
Ο εσωτερικός και εικαστικός χώρος της
σκηνογραφίας είναι συνήθως πολυδάπανος
λόγω των κατασκευών που εμπεριέχει ενώ
το παραστασιακό γεγονός στον
υπαίθριο/δημόσιο χώρο, είναι αφενός ένα
εξίσου δημιουργικό πεδίο αλλά και
ελάχιστα δαπανηρό, αφού συνδέεται,
μεταξύ άλλων, με τις έννοιες και πρακτικές
του ευρήματος-αντικειμένου/χώρου/ήχου
(found
object
/ space
/ sound).
2.
Η θέαση του παραστασιακού γεγονότος
στον ανοικτό / δημόσιο χώρο δεν εξαρτάται
πλέον από την οικονομική δυνατότητα
και κοινωνική θέση του κοινού, καθώς
είναι συνήθως ελεύθερη σε όλους.
3.
H
πρόθεση επανάκτησης της χρήσης του
υπαίθριου και δημόσιου χώρου ως
παραστασιακού χώρου που στην εποχή μας
τίθεται υπό καθεστώς συρρίκνωσης και
κατακερµατισµού µέσα από τις
παγκοσµιοποιηµένες κοινωνικοπολιτικές
και οικονοµικές στρατηγικές πολιτιστικής
παραγωγής και κατανάλωσης.
Ιδιαιτερότητα
της συμμετοχής
αποτελεί η συνύπαρξη
διαφορετικών
εκφραστικών μορφών και τεχνών καθώς το
παραστασιακό γεγονός εκφράζεται με μια
πληθώρα αισθητικών μορφών όπως: θέατρο,
χορός, performance,
όπερα, δρώμενα, δράσεις, παρεμβάσεις,
εγκαταστάσεις, υβριδικές μορφές κ.τ.λ.
Οι δε επιλεγμένοι καλλιτέχνες είναι
σκηνογράφοι,
σκηνοθέτες,
ηθοποιοί, χορευτές, performers,
εικαστικοί κτλ., καλύπτοντας όλο το
φάσμα της
καλλιτεχνικής
δημιουργίας.
Η
ελληνική συμμετοχή
έχει οργανωθεί με βάση τη συλλογικότητα
και την ομαδική εκπροσώπηση των Ελλήνων
καλλιτεχνών. Συμμετέχουν 20 καλλιτέχνες
με 27 έργα και 9 Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
με 240 φοιτητές.
Photo
credits:
- ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΣ & THESEUM ENSEMBLE
“Insenso”
του Δημήτρη Δημητριάδη
Φεστιβάλ
Αθηνών
2012
& 2013
Photo:
Μιχαήλ Μαρμαρινός
- ΕΛΛΗ ΠΑΠAΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ & ODC Ensemble
«Δέρμα»,
site-specific
performance
εν κινήσει, Βυρσοδεψείο Βοτανικός, Αθήνα
2012-2013
Photo:
Έλλη Παπακωνσταντίνου & ODC
Ensemble
- ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΜΠΟΥΛΑΚΗΣ & Ερευνητικό Θέατρο Θράκης
«Tea
Time
Europe»,
Action
Performance
στα σύνορα
Ελλάδας Τουρκίας, Δέλτα του ποταμού
Έβρου,
29.6.2014
Photo:
Θεόφιλος
Γεροντόπουλος
- Όχι Παίζουμε / UrbanDig Project
«Φράγμα Μαραθώνα
2012» (Marathon Dam 2012). Υβριδική μορφή (θέατρο
/ χορός / video / αναρρίχηση)
Φράγμα
Μαραθώνα, Μαραθώνας: 8, 9, 10 Ιουνίου 2012
Photo:
Περικλής Πραβίτας
18-28
Ιουνίου 2015
Το
Ελληνικό
Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου
(Ε.Κ.Δ.Ι.Θ.) ανακοινώνει την Ελληνική
Συμμετοχή στην 13η
Διεθνή Έκθεση
Σκηνογραφίας
και Θεατρικής Αρχιτεκτονικής της Πράγας
(Prague
Quadrennial
of
Performance
Design
and
Space,
PQ).
Η
Διεθνής
Έκθεση πραγματοποιείται κάθε τέσσερα
χρόνια και πρόκειται για τη μεγαλύτερη
έκθεση Σκηνογραφίας, Παραστασιακού
Χώρου και Θεατρικής Αρχιτεκτονικής
παγκοσμίως. Η
επόμενη PQ
πραγματοποιείται τον Ιούνιο του 2015,
συμμετέχουν περισσότεροι από 5.000
καλλιτέχνες από 60 χώρες και ο συνολικός
αριθμός των επισκεπτών από όλο τον κόσμο
υπολογίζεται να ξεπεράσει τους 60.000.
Μέχρι στιγμής η Ελλάδα έχει εκπροσωπηθεί
στην PQ
πέντε φορές αποσπώντας σημαντικές
διακρίσεις.
Την
ευθύνη της Ελληνικής Εθνικής Εκπροσώπησης
έχει αναλάβει το
Ε.Κ.Δ.Ι.Θ. με επιμελητή τον
σκηνογράφο-ενδυματολόγο και αντιπρόεδρο
του Δ.Σ. Θάνο Βόβολη. Τελεί υπό την αιγίδα
της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για
την UNESCO,
της Ένωσης Σκηνογράφων και Ενδυματολόγων
Θεάτρου Ελλάδας, του Πανελλήνιου
Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων,
υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού,
Παιδείας και Θρησκευμάτων, τον Οργανισμό
Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, το Ίδρυμα
Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, την Info-Quest
Technologies,
την Read-Point
και την VA
Translations.
Το
θέμα της ελληνικής συμμετοχής διαμορφώθηκε
ως «Nέες
Xωρικότητες:
Παραστατικές Τέχνες και υπαίθριος/ανοιχτός
χώρος».
H
διευρυμένη αυτή χωρική προσέγγιση
αποδεικνύεται ιδιαίτερα γόνιμη στην
Ελλάδα. Κατ’ αρχάς λόγω της ιστορικής
διαστρωμάτωσης η οποία ορίζει ένα μεγάλο
μέρος του φυσικού, αγροτικού και αστικού
τοπίου στη χώρα μας. Κατά δεύτερον, λόγω
των αίθριων κλιματικών συνθηκών που
ευνοούν τη δημιουργία και τη θέαση στον
υπαίθριο χώρο. Τρίτον, λόγω της μακρόχρονης
χωρικής και παραστασιακής παράδοσης
της Ελλάδας σε ποικίλες μορφές του
ανοιχτού και υπαίθριου χώρου.
Επιπλέον,
η επιλογή του θέματος έχει γίνει σε
συνάρτηση με τρείς άλλες εξαιρετικά
σημαντικές παραμέτρους στην Ελλάδα της
κρίσης:
1.
Ο εσωτερικός και εικαστικός χώρος της
σκηνογραφίας είναι συνήθως πολυδάπανος
λόγω των κατασκευών που εμπεριέχει ενώ
το παραστασιακό γεγονός στον
υπαίθριο/δημόσιο χώρο, είναι αφενός ένα
εξίσου δημιουργικό πεδίο αλλά και
ελάχιστα δαπανηρό, αφού συνδέεται,
μεταξύ άλλων, με τις έννοιες και πρακτικές
του ευρήματος-αντικειμένου/χώρου/ήχου
(found
object
/ space
/ sound).
2.
Η θέαση του παραστασιακού γεγονότος
στον ανοικτό / δημόσιο χώρο δεν εξαρτάται
πλέον από την οικονομική δυνατότητα
και κοινωνική θέση του κοινού, καθώς
είναι συνήθως ελεύθερη σε όλους.
3.
H
πρόθεση επανάκτησης της χρήσης του
υπαίθριου και δημόσιου χώρου ως
παραστασιακού χώρου που στην εποχή μας
τίθεται υπό καθεστώς συρρίκνωσης και
κατακερµατισµού µέσα από τις
παγκοσµιοποιηµένες κοινωνικοπολιτικές
και οικονοµικές στρατηγικές πολιτιστικής
παραγωγής και κατανάλωσης.
Ιδιαιτερότητα
της συμμετοχής
αποτελεί η συνύπαρξη διαφορετικών
εκφραστικών μορφών και τεχνών καθώς το
παραστασιακό γεγονός εκφράζεται με μια
πληθώρα αισθητικών μορφών όπως: θέατρο,
χορός, performance,
όπερα, δρώμενα, δράσεις, παρεμβάσεις,
εγκαταστάσεις, υβριδικές μορφές κ.τ.λ.
Οι δε επιλεγμένοι καλλιτέχνες είναι
σκηνογράφοι,
σκηνοθέτες,
ηθοποιοί, χορευτές, performers,
εικαστικοί κτλ., καλύπτοντας όλο το
φάσμα της
καλλιτεχνικής
δημιουργίας.
Η
ελληνική συμμετοχή
έχει οργανωθεί με βάση τη συλλογικότητα
και την ομαδική εκπροσώπηση των Ελλήνων
καλλιτεχνών. Συμμετέχουν 20 καλλιτέχνες
με 27 έργα και 9 Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
με 240 φοιτητές.
Photo
credits:
- ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΣ & THESEUM ENSEMBLE
“Insenso”
του Δημήτρη Δημητριάδη
Φεστιβάλ
Αθηνών
2012
& 2013
Photo:
Μιχαήλ Μαρμαρινός
- ΕΛΛΗ ΠΑΠAΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ & ODC Ensemble
«Δέρμα»,
site-specific
performance
εν κινήσει, Βυρσοδεψείο Βοτανικός, Αθήνα
2012-2013
Photo:
Έλλη Παπακωνσταντίνου & ODC
Ensemble
- ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΜΠΟΥΛΑΚΗΣ & Ερευνητικό Θέατρο Θράκης
«Tea
Time
Europe»,
Action
Performance
στα σύνορα
Ελλάδας Τουρκίας, Δέλτα του ποταμού
Έβρου,
29.6.2014
Photo:
Θεόφιλος
Γεροντόπουλος
- Όχι Παίζουμε / UrbanDig Project
«Φράγμα Μαραθώνα
2012» (Marathon Dam 2012). Υβριδική μορφή (θέατρο
/ χορός / video / αναρρίχηση)
Φράγμα
Μαραθώνα, Μαραθώνας: 8, 9, 10 Ιουνίου 2012
Photo:
Περικλής Πραβίτας