Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

Πραγματοποιήθηκε η ανακοίνωση του προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για την καλλιτεχνική περίοδο 2014-2015


Στο κατάμεστο Φουαγέ του Θεάτρου Ολύμπια ανακοινώθηκε, σήμερα Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου, από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή κ. Μύρωνα Μιχαηλίδη, το πρόγραμμα Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τη σεζόν 2014-15.
Την συνέντευξη άνοιξε ο Πρόεδρος του Δ. Σ. της ΕΛΣ κ. Αθανάσιος Θεοδωρόπουλος, ενώ παρέστη ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Κωνσταντίνος Τασούλας.


Αξιότιμε κύριε Υπουργέ Πολιτισμού και Αθλητισμού,
Αξιότιμε κύριε πρόεδρε και μέλη του Δ.Σ. της Εθνικής Λυρικής Σκηνής,
Αγαπητοί εκπρόσωποι των μέσων ενημέρωσης,
Αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι, καλή σας μέρα και καλό φθινόπωρο!


Καλώς ήλθατε στο φουαγέ του θεάτρου μας, για την ανακοίνωση του προγράμματος της σεζόν 2014-15 της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.


Προτού σας παρουσιάσω το πρόγραμμα της νέας σεζόν θα ήθελα να ξεκινήσω με έναν σύντομο απολογισμό της περασμένης περιόδου.


Η σεζόν 2013-14 ήταν εξαιρετικά γόνιμη για τη Λυρική και σε ό,τι αφορά στην καλλιτεχνική μας προσφορά και σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη του κοινού μας και σε ό,τι αφορά στην εικόνα του οργανισμού και βεβαίως σε ό,τι αφορά στην οικονομική και διοικητική του κατάσταση!


Ειδικότερα:
Το 2013-14 η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσίασε παραγωγές όπερας, οπερέτας και μπαλέτου οι οποίες συζητήθηκαν, προσέλκυσαν ένα ευρύτατο κοινό, μεταξύ των οποίων και πολλοί νέοι, ενώ χειροκροτήθηκαν θερμά.


Όπως θα θυμάστε, ο βασικός άξονας της περιόδου ήταν οι ανδρικές μορφές της όπερας: ο Ριγολέτος του Βέρντι παρουσιάστηκε στην ενδιαφέρουσα film noir version σε μουσική διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία του Νίκου Σ. Πετρόπουλου. O Μάκμπεθ επίσης του Βέρντι τον οποίο είχα την τιμή να διευθύνω σε σκηνοθεσία Λορέντζο Μαριάννι, εντυπωσίασε το κοινό και έλαβε θετικότατη ανταπόκριση. Ο Βέρθερος του Ζυλ Μασνέ σε μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη και σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου έκανε αίσθηση, ενώ πολλές συζητήσεις που ξεπέρασαν τους κύκλους της όπερας προκάλεσε η πρόταση του Γιάννη Χουβαρδά στον Ντον Τζοβάννι του Μότσαρτ σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού. Ο Οθέλλος του Βέρντι που παρουσιάσαμε με τον Γιάννη Κόκκο στο Ηρώδειο, στο τέλος Ιουλίου έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο την καλλιτεχνική περίοδο, η οποία είχε ανοίξει 10 μήνες νωρίτερα με το δροσερό ανέβασμα της Σταχτοπούτας του Ροσσίνι σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Πέτρου και σκηνοθεσία Ροδούλας Γαϊτάνου.


Το μπαλέτο σε μια πολύ δημιουργική στιγμή του υπό την διεύθυνση του Ρενάτο Τζανέλλα τον οποίο θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά, μας παρουσίασε πέντε πολύ επιτυχημένες παραγωγές: τον Καρυοθραύστη του Τσαϊκόφσκι, το Ταξίδι στην Αιωνιότητα της Ελένης Καραΐνδρου, την Λίμνη των Κύκνων στο Μέγαρο Μουσικής, τον Ερωτευμένο Σοπέν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και τον Ζορμπά του Μίκη Θεοδωράκη στο Καλλιμάρμαρο.








Η Νυχτερίδα του Γιόχαν Στράους σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, που παρουσιάσαμε τον περασμένο Φεβρουάριο προκάλεσε πολλές δημιουργικές αντιπαραθέσεις και συζητήσεις. Αυτό πάντα είναι ένα ζητούμενο στην τέχνη και αισθανόμαστε ευτυχείς που την περασμένη σεζόν πολλές από τις παραγωγές μας έγιναν αντικείμενο δημιουργικών συζητήσεων.


Τα απογεύματα της Κυριακής το Φουαγέ μας έσφυζε από κόσμο στις συναυλίες μουσικής δωματίου και τις παρουσιάσεις οπερών και οπερετών σε μορφή κονσερτάντε.
Παράλληλα η χρονιά που μας πέρασε χαρακτηρίστηκε και από τις εκτός των τειχών καλλιτεχνικές μας δράσεις. Σίγουρα θυμάστε τον Αθηναϊκό περίπατο σε πέντε πράξεις προς τιμήν της Μαρίας Κάλλας, το Βάλς των Καραβιών στο Λιμάνι του Πειραιά, την Όπερα της Βαλίτσας που με την δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχος ταξίδεψε σε όλη την Αττική, την Όπερα αλα Γκρέκα στο Ολυμπιείον, την Ανοιχτή πρόβα του Μπαλέτου μας στον Λευκό Πύργο στην Θεσσαλονίκη και βέβαια τον φουτουριστικό Χορό των Γερανών στο μελλοντικό μας σπίτι- στο εργοτάξιο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Υπολογίσαμε ότι μόνο τις δράσεις μας παρακολούθησαν πάνω από 30.000 θεατές, ενώ οι εικόνες από αυτές έφτασαν στα πέρατα του κόσμου μέσω των ανταποκρίσεων των Διεθνών Πρακτορείων Ειδήσεων, των εφημερίδων και του διαδικτύου σε χιλιάδες άλλους θεατές. Μάλιστα πολλά από τα βίντεο αυτά έγιναν και viral για να χρησιμοποιήσουμε την γλώσσα του διαδικτύου.


Η δραστηριότητα της Λυρικής δεν σταματά εδώ: Το εξαιρετικά επιτυχημένο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα με τίτλο Η Όπερα διαδραστικά στα Δημοτικά Σχολεία συνέχισε το ταξίδι του στα σχολεία όλης της Ελλάδας με την πολύτιμη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Η διαδραστική συμμετοχή των παιδιών στην παραγωγή μιας όπερας έχει δημιουργήσει κύμα ενθουσιασμού σε πάνω από 120 σχολεία σε Αθήνα και Περιφέρεια και αυτό μας κάνει ιδιαιτέρως αισιόδοξους. Η Παιδική μας Χορωδία έκλεψε τις εντυπώσεις στον Καρυοθραύστη, τον Βέρθερο και τον Οθέλλο αλλά και στην ξεχωριστή της παραγωγή Το παραμύθι των Χριστουγέννων, υπό την εμπνευσμένη διεύθυνση της Μάτας Κατσούλη, την προσφορά της οποία θα ήθελα ιδιαιτέρως να εξάρω.


Η Σχολή Μπαλέτου μας υπό τον Γιάννη Ντοντσάκη κάνει εξαιρετικά σοβαρή δουλειά προετοιμάζοντας τους χορευτές του αύριο, τους οποίους μάλιστα είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε την περασμένη άνοιξη, σε μια περφόρμανς έκπληξη στο Βυζαντινό Μουσείο. Το Στούντιο Όπερας με τον Νίκο Βασιλείου στην οργάνωση των σπουδών, εκπαιδεύει αποτελεσματικά νέους μονωδούς μέσα από σεμινάρια από διακεκριμένους καλλιτέχνες και ειδικά μαθήματα που καλύπτουν όλο το φάσμα της λυρικής τέχνης.
Σε ότι αφορά τώρα τις πληρότητες μας στα: Θέατρο Ολύμπια, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και Ηρώδειο, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι κυμάνθηκαν από 70% έως 97%.


Επιπλέον, για ακόμα μια χρονιά τα έσοδα που είχαμε από τα εισιτήρια πλησίασαν κατά πολύ το κόστος των παραγωγών μας. Συγκεκριμένα το κόστος του καλλιτεχνικού προγράμματος της σεζόν 2013-14 ενώ είχε προϋπολογιστεί στα 3.755.000 ευρώ τελικά ανήλθε στα 2.809.578 ευρώ, ενώ τα έσοδα από τα εισιτήρια έφτασαν τα 2.478.607 ευρώ, δηλαδή μόλις 330.971 ευρώ λιγότερα από το κόστος. Είμαστε ευτυχείς γιατί για τρίτη συνεχόμενη σεζόν το σύνολο των εισπράξεων μας από τα εισιτήρια καλύπτει σχεδόν εξ ολοκλήρου το κόστος των παραγωγών μας. Το γεγονός αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι η τεράστια μείωση της επιχορήγησης δεν μας έχει δημιουργήσει προβλήματα. Αντιθέτως, πρέπει να σας πούμε ευθέως ότι η μείωση από τα 16.800.000 ευρώ στα 10.000.000 εκατομμύρια ευρώ έχει φέρει πολύ κοντά μας τον εφιάλτη των ελλειμμάτων. Εδώ θα ήθελα να σας ανακοινώσω με αίσθημα μεγάλης ικανοποίησης ότι στις 28 Φεβρουάριου 2014 το συσσωρευμένο χρέος μας μηδενίστηκε. Ναι, καλά το ακούσατε, το συσσωρευμένο χρέος, το οποίο τον Φεβρουάριο του 2011 ήταν 17.000.000 ευρώ, πριν από 7 μήνες μηδενίστηκε. Και όμως παρά τις τεράστιες προσπάθειες μας για επαναφορά της επιχορήγησης μας τουλάχιστον στα περσινά επίπεδα, δηλαδή στα 13,5 εκατομμύρια, αυτό στάθηκε μέχρι στιγμής αδύνατο. Και έτσι, από τον Φεβρουάριο και μετά το έλλειμμα μας αργά αλλά σταθερά αρχίζει να παράγεται ξανά. Θα θυμάστε τη δέσμευση του προηγούμενου Υπουργού Πολιτισμού κ. Παναγιωτόπουλου τον περασμένο Δεκέμβρη στο χώρο που βρισκόμαστε σήμερα, ότι η επιχορήγηση του 2014 δεν θα είναι μικρότερη από αυτή του 2013. Κι όμως φτάσαμε αυτή τη στιγμή να αντιμετωπίζουμε τον εφιάλτη της έλλειψης ρευστότητας μέσα στο επόμενο δίμηνο. Δεν θέλουμε να είμαστε αφοριστικοί, υπάρχει πλήρης κατανόηση από την πλευρά του Υπουργείου μας, ο κύριος Υπουργός έχει ακούσει τα προβλήματα μας και ελπίζουμε πως θα βρεθεί μια λύση έστω και την ύστατη στιγμή. Θέλουμε πάντα να είμαστε αισιόδοξοι και έχουμε σταθερή την πίστη οτι η Πολιτεία δεν θα αφήσει το καλό να χαλάσει. Και η Λυρική στην πράξη πλέον έχει αποδείξει ότι είναι ένα καλό παράδειγμα στην δύσκολη εποχή που ζούμε. Δεν ζητάμε χάρη, δεν ζητάμε εξυπηρέτηση. Ζητούμε να έχουμε την αντιμετώπιση όπως αξίζει σε έναν σοβαρό φορέα με όραμα, σχεδιασμό, κοινωνικό εκτόπισμα και ολοένα αυξανόμενη δημοφιλία με θεαματική βελτίωση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κοινού. Ζητούμε από την Πολιτεία να αντιμετωπίσει το μοναδικό Λυρικό θέατρο της χώρας όχι με δεδομένα ενός επαρχιακού θεάτρου, αλλά με συνθήκες κεντρικού θεάτρου μιας ευρωπαϊκής χώρας με παράδοση στον πολιτισμό, ενός θεάτρου που σύντομα μεταστεγάζεται στο σπίτι που του αξίζει. Και στ' αλήθεια πιστεύουμε οτι και η ίδια η πολιτεία αυτό ακριβώς ζητά από τον εαυτό της.


Έχουμε καταθέσει και στο Υπουργείο Πολιτισμού και στο Οικονομικών ένα επιχειρησιακό πλάνο με ορίζοντα πενταετίας, όπου χαράσσονται όλες οι προτεραιότητες των επομένων ετών και αναλύεται διεξοδικά η ανάγκη στήριξης από το κράτος των ανελαστικών εξόδων, κατ' ελάχιστον εν καιρώ κρίσης. Θεωρούμε οτι είμαστε απόλυτα συνεπείς στις επιδιώξεις, τα αποτελέσματα μας και κατ' επέκταση και στις υποχρεώσεις μας και ως εκ τούτου περιμένουμε και την ίδια στάση από την Πολιτεία.
























Ρίχνοντας μια πρώτη γρήγορη ματιά στο πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για την καλλιτεχνική περίοδο 2014-15 συναντούμε πανελλήνιες αλλά και παγκόσμιες πρεμιέρες, αναβιώσεις αριστουργημάτων, συνεργασίες με ξένα θέατρα, αλλά και νέες παραγωγές όπερας και μπαλέτου που θα προκαλέσουν συζητήσεις.




Το στίγμα της νέας καλλιτεχνικής περιόδου δίνουν:
- η πρώτη πανελλήνια πλήρης σκηνική παρουσίαση σε κλειστό χώρο του "απόλυτου έργου τέχνης"- της θρυλικής όπερας του Ρίχαρντ Βάγκνερ Τριστάνος και Ιζόλδη την οποία θα έχω την τιμή να διευθύνω -αναλαμβάνοντας μια μέγιστη πρόκληση- σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κόκκου, τον Ιανουάριο του 2015,
- η νέα όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη Η φόνισσα σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη σε παγκόσμια πρώτη τον ερχόμενο Νοέμβριο,
- η νέα παραγωγή του Μπαλέτου της ΕΛΣ Το χαμόγελο της Τζοκόντας σε μουσική του Μάνου Χατζιδάκι τον Μάρτιο του 2015 και
- η παρουσίαση της όπερας του Λέος Γιάνατσεκ Η πονηρή αλεπουδίτσα σε συνεργασία με την Κρατική Όπερα της Ουαλίας και την Όπερα της Σκωτίας.


Θα μου επιτρέψετε να κάνω μια σύντομη αναφορά σε όλες τις παραγωγές της σεζόν με ημερολογιακή σειρά.
Στις 24 Οκτωβρίου ξεκινάμε τη νέα σεζόν με μία από τις δημοφιλέστερες και απολαυστικότερες κωμικές όπερες του Μότσαρτ, το Έτσι κάνουν όλες σε μουσική διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη και σκηνοθεσία Ροδούλας Γαϊτάνου, την οποία έχουμε τη μεγάλη χαρά να υποδεχόμαστε ξανά στη Λυρική, μετά την πετυχημένη παραγωγή της Σταχτοπούτας που αγάπησαν κοινό και κριτικοί.
Στις 7 Νοεμβρίου επαναλαμβάνεται η παραγωγή της «όπερας και για παιδιά» του Νίκου Κυπουργού Προσοχή! Ο Πρίγκιπας λερώνει σε ποιητικό κείμενο και σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. Η παραμυθένια, όσο και ανατρεπτική όπερα που βασίζεται στο αγαπημένο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν αγκαλιάστηκε πέρυσι με θέρμη από τους μικρούς… αλλά και τους μεγάλους φίλους της Λυρικής.
Στις 19 Νοεμβρίου κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της Η φόνισσα του καταξιωμένου έλληνα συνθέτη Γιώργου Κουμεντάκη, με την οποία ολοκληρώνεται ο κύκλος του φιλοξενούμενου συνθέτη. Το κορυφαίο έργο του σκιαθίτη λογοτέχνη Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη θα παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για τέσσερις μόνο παραστάσεις, σε μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη.
[Εδώ θα μου επιτρέψετε να κάνω μια παρένθεση, για να σας πω οτι πριν λίγες μέρες προχωρήσαμε στην επόμενη ανάθεση έργου Έλληνα συνθέτη: πρόκειται για νέα όπερα, την οποία θα συνθέσει ο διακεκριμένος Έλληνας συνθέτης Θεόδωρος Αντωνίου με θέμα τον Καποδίστρια και τις πτυχές της ζωής του που καθόρισαν την προσωπικότητα και την πορεία του].


Επιστρέφω στην παρουσίαση του προγράμματος:
Στις 6 Δεκεμβρίου, η θρυλική Μποέμ του Πουτσίνι ανεβαίνει στη σκηνή του Ολύμπια, εννέα χρόνια μετά το ανέβασμά της στην ίδια σκηνή, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και με την αναβίωση της σκηνοθεσίας της σπουδαίας Λίνα Βερτμύλλερ.
Την περίοδο των γιορτών, από τις 20 Δεκεμβρίου μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου, θα επαναληφθεί, ικανοποιώντας το αίτημα πολλών από τους θεατές μας, ο μαγευτικός Καρυοθραύστης του Τσαϊκόφσκι από το Μπαλέτο μας σε χορογραφία Ρενάτο Τζανέλλα και μουσική διεύθυνση Γιώργου Βράνου και Ζωής Τσόκανου.
Στις 23 Ιανουαρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ο διαπρεπής έλληνας σκηνοθέτης Γιάννης Κόκκος θα αναμετρηθεί με το Βαγκνερικό αριστούργημα Τριστάνος και Ιζόλδη. Είναι η πρώτη φορά που η συγκλονιστική αυτή όπερα θα παρουσιαστεί σε πλήρη σκηνική παρουσίαση από ελληνικά σύνολα, την Ορχήστρα και τη Χορωδία μας, που είναι πλέον έτοιμα για ένα τέτοιο έργο υψίστης δυσκολίας.
Στις 14 Φεβρουαρίου στο Ολύμπια και για οκτώ παραστάσεις θα παρουσιαστεί η απολαυστική και σπανίως παρουσιαζόμενη τα τελευταία χρόνια οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, Θέλω να δω τον Πάπα! Την παραγωγή διευθύνει ο Ανδρέας Τσελίκας και σκηνοθετεί ο διακεκριμένος έλληνας σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου.
Στις 4 Μαρτίου, στο Ολύμπια τη σκυτάλη παίρνει το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζοντας το Χαμόγελο της Τζοκόντας και άλλα έργα του Μάνου Χατζιδάκι. Οι συντελεστές της παραγωγής θα ανακοινωθούν σύντομα. Εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαιτέρως τον Γιώργο Χατζιδάκι για την συνεργασία πάνω στην παραγωγή αυτή.
Στις 28 του ίδιου μήνα, πάλι στη σκηνή του Ολύμπια, κάνει πρεμιέρα Η πονηρή αλεπουδίτσα. Το κορυφαίο λυρικό έργο του Λέος Γιάνατσεκ παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του διάσημου Ντέιβιντ Πάουτνυ σε μια παραγωγή που πρωτοπαρουσιάστηκε από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και την Όπερα της Σκωτίας. Το έργο του Γιάνατσεκ θα παρουσιαστεί για έξι παραστάσεις μέχρι τις 5 Απριλίου, ενώ θα φιλοξενηθεί μελλοντικά και στο νέο κτήριο της Λυρικής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Στις 24 Απριλίου και μέχρι το τέλος του μήνα στο Μέγαρο Μουσικής, το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει τη Σταχτοπούτα του Γιόχαν Στράους του νεώτερου σε μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη και χορογραφία Ρενάτο Τζανέλλα.
Στις 15 Μαΐου ακολουθεί μια από τις πιο συγκλονιστικές και δημοφιλείς όπερες παγκοσμίως η Τραβιάτα του Βέρντι σε μουσική διεύθυνση Ματτέο Μπελτράμι και σκηνοθεσία του Νίκου Πετρόπουλου.


Στο καθιερωμένο ραντεβού μας στο Φουαγέ του Θεάτρου Ολύμπια, φέτος θα έχουμε την ευκαιρία κάθε πρώτη και τελευταία Κυριακή του μήνα να παρακολουθήσουμε συναυλίες υψηλού επιπέδου λίγη ώρα πριν από την έναρξη των παραστάσεων της κεντρικής μας σκηνής. Ξεκινώντας από την όπερα και την οπερέτα και φτάνοντας ως τη μουσική δωματίου και τα μικρά σύνολα, ο κύκλος αυτός εκδηλώσεων ανοίγεται σε μια μεγάλη γκάμα μουσικών ιδιωμάτων και ειδών, με τη συνδρομή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.


Το ετήσιο ραντεβού της Όπερας με την Μόδα θα πραγματοποιηθεί στις 21 Μαΐου 2015 σε χώρο έκπληξη που θα ανακοινώσουμε σύντομα. Ο τίτλος της φετινής παραγωγής που βασίζεται σε μια ιδέα της Ίσμας Τουλάτου η οποία έχει και την γενική καλλιτεχνική επιμέλεια είναι Il sogno (τo όνειρο). Τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο πολυτάλαντος Κωνσταντίνος Ρήγος και φετινή καλεσμένη είναι η μεγάλη κυρία της ελληνικής μόδας, η Λουκία. Τη μουσική επιμέλεια έχει για μια ακόμη φορά ο Δημήτρης Γιάκας και συμμετέχουν μονωδοί αλλά και σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ.


Επιπλέον, από τη φετινή σεζόν εγκαινιάζουμε το θεσμό των ρεσιτάλ. Σε κάθε καλλιτεχνική περίοδο σχεδιάζουμε να φιλοξενούμε ένα αφιέρωμα σε έναν κορυφαίο έλληνα μονωδό που έχει διαπρέψει σημειώνοντας λαμπρή πολυετή καριέρα, καθώς και σε έναν νεότερο που βρίσκεται στην ακμή της καριέρας του.
Η εκκίνηση γίνεται στις 28 Μαΐου στο Θέατρο Ολύμπια με μεγάλο αφιέρωμα στην θρυλική Τερέσα Στράτας, την Ελληνοκαναδέζα υψίφωνο -κατά κόσμον Στρατάκη- η οποία έχει διαγράψει τεράστια παγκόσμια καριέρα στην όπερα με ρεκόρ εμφανίσεων στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης. Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί με την πολύτιμη συνεργασία της Πρεσβείας του Καναδά, με την προσωπική συνδρομή του αξιότιμου Πρέσβη κυρίου Πέκ (τον οποίον έχουμε την τιμή να έχουμε μαζί μας σήμερα). Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες αλλά και τα Ιδρύματα, με τα οποία συνεργαζόμαστε για το αφιέρωμα, θα ανακοινωθούν σύντομα.
Παράλληλα, σε χρόνο που θα ανακοινωθεί, στο θέατρο Ολύμπια ο διεθνώς καταξιωμένος έλληνας μονωδός Άρης Αργύρης θα δώσει ρεσιτάλ κλασικού τραγουδιού.
Αλλάζοντας σελίδα και πηγαίνοντας στο κομμάτι των καλλιτεχνικών μας δράσεων θα ακολουθήσουμε την πάγια τακτική μας να μην ανακοινώνουμε πολλά εκ των προτέρων, αλλά να είστε προετοιμασμένοι για ξαφνικές επιθέσεις πολιτισμού σε απρόσμενους χώρους με απρόσμενα concepts.
Έχουμε όμως να σας πούμε τους δύο νέους τίτλους που θα παρουσιάσει η Όπερα της Βαλίτσας, η οποία μετά από τρία πολύ επιτυχημένα χρόνια έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο σημαντικούς άξονες της καλλιτεχνικής μας προσφοράς και εξωστρέφειας. Πρώτα θα παρουσιάσουμε την Κάρμεν του Μπιζέ σε σκηνοθεσία Αγγέλας Σαρόγλου και στη συνέχεια τους Παλιάτσους του Λεονκαβάλο σε σκηνοθεσία Ισίδωρου Σιδέρη. Η Κάρμεν μάλιστα θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα στο πλαίσιο του προγράμματος "Ταξίδι προς το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος" που χρηματοδοτεί το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Και μιας και μιλάμε για το νέο μας σπίτι, από το φετινό Σεπτέμβρη η Λυρική αυξάνει την παρουσία της στο Κέντρο Επισκεπτών στο εργοτάξιο του ΚΠΙΣΝ με συναυλίες τσέπης, διαλέξεις ακόμα και μια μπαρόκ όπερα τσέπης, πάντα με ελεύθερη είσοδο.
Να μην ξεχάσουμε να σας πούμε ότι αυτή την Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου στις 20.30 στην μαγική ταράτσα του Γαλλικού Ινστιτούτου τρεις μονωδοί μας οι Βασιλική Καραγιάννη, Ελένη Βουδουράκη και Δημήτρης Κασιούμης θα παρουσιάσουν συναυλία Γαλλικής Όπερας. Λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας θα διανέμονται δελτία προτεραιότητας μια ώρα πριν, στην είσοδο του Ινστιτούτου.
Επίσης ο Ερωτευμένος Σοπέν, η εξαιρετικά επιτυχημένη παραγωγή του Μπαλέτου μας θα παρουσιαστεί στις 27 και 28 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των Δημητρίων, αλλά και στις 10, 12, 15 και 16 Οκτωβρίου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά όπου είχε πρωτοπαρουσιαστεί την περασμένη άνοιξη.


Σχετικά με την τιμολογιακή πολιτική μας, έχουμε προχωρήσει σε μείωση τιμών των ακριβών κατηγοριών μας, ενώ θα συνεχίσουμε και φέτος να έχουμε εκτός από τις ανοιχτές γενικές δοκιμές, τις ειδικές τιμές για τους άνεργους συμπολίτες μας. Αναλυτικότερα, στη δεύτερη παράσταση όλων των παραγωγών που θα παρουσιαστούν στο Ολύμπια, θα διατίθενται 150 εισιτήρια για ανέργους στην τιμή των 5 ευρώ. Επιπλέον, όπως και πέρυσι συνεχίζουμε τις εκπτωτικές παραστάσεις, καθώς και τα εκπτωτικά πακέτα. Υπενθυμίζουμε, ότι σε μια παράσταση ανά παραγωγή, όλα τα εισιτήρια θα διατίθενται με 15% έκπτωση.


Πριν ολοκληρώσω την παρουσίαση μου θα ήθελα να κλείσω με μια ευχάριστη νότα. Βρισκόμαστε πλέον στην τελική ευθεία για την μετάβαση μας στη νέα μας στέγη στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Σύντομα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε και το αναλυτικό πρόγραμμα της πρώτης σεζόν 2016-17, ενώ με πυρετώδεις ρυθμούς και σε στενή συνεργασία με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος προετοιμάζεται η μετάβαση μας.
Μέσα στο καλοκαίρι, μάλιστα, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ανακοίνωσε στον Πρωθυπουργό κ. Σαμαρά την πρόθεση του να κάνει μια μεγάλη δωρεά στην ΕΛΣ για τις δύο επόμενες σεζόν. Έτσι θα δοθούν στην ΕΛΣ 2.500.000 ευρώ για τη σεζόν 2014-15 και 2.500.000 για τη σεζόν 2015-16 προκειμένου να προωθηθούν και να προχωρήσουν μια σειρά από ζητήματα που έχουν σχέση με την ανάπτυξη του οργανισμού και την μετάβαση στο νέο κτήριο. Οι άξονες που έχουν προκριθεί σχετικά με την κατανομή των συνολικά 5.000.000 ευρώ είναι:
- Οι διεθνείς συνεργασίες της ΕΛΣ
- Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός της Εναλλακτικής σκηνής του ΚΠΙΣΝ και συγκεκριμένα για συνεργασίες, νεανικά σχήματα, avant garde παραγωγές και μουσικό θέατρο
- Καλλιτεχνικές δράσεις εκτός των τειχών (σε Αθήνα και περιφέρεια)
- Περαιτέρω εξειδίκευση του προσωπικού της ΕΛΣ
- Εξοπλισμό και Μεταστέγαση στο ΚΠΙΣΝ και
- Εκπαιδευτικά προγράμματα
Θα θέλαμε και δημοσίως να ευχαριστήσουμε το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και ιδιαίτερα τον Πρόεδρο του Δ.Σ. κύριο Δρακόπουλο για τη μεγάλη αυτή δωρεά.
Βεβαίως θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε ότι η κίνηση αυτή του Ιδρύματος σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει την κρατική χρηματοδότηση, η οποία είναι απολύτως αναγκαία για τις πάγιες ανάγκες του Οργανισμού, τις οποίες δεν οφείλει φυσικά να αναλάβει ούτε το Ίδρυμα, ούτε κανένας ιδιώτης χορηγός.


Επιτρέψτε μου, κλείνοντας, να ευχαριστήσω θερμά για τη στήριξη του το Διοικητικό μας Συμβούλιο και ιδιαιτέρως τον Πρόεδρο μας κύριο Αθανάσιο Θεοδωρόπουλο, τους συνεργάτες μου καθώς και το καλλιτεχνικό, τεχνικό, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό για την ακούραστη εργασία τους και τη συνεισφορά τους στο έργο της Λυρικής.


Σας ευχαριστώ θερμά,
Μύρων Μιχαηλίδης
Καλλιτεχνικός Διευθυντής Ε.Λ.Σ.