Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015

WORKS BY CYPRIOT COMPOSERS

 WORKS BY CYPRIOT COMPOSERS




ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Νίκος Βήχας: έξι μικρές ζωγραφιές (για συμφωνική ορχήστρα)
Κλέφτικος – Τρέξτε Μάτια (Μεσαιωνικό)  – Τσακωνικός – Η Βρύση των Πεγειώτισσων – Ζεϊμπέκικο –Τηλλυρκώτισσα
Οι  «έξι μικρές ζωγραφιές» είναι ένα έργο - ταξίδι μέσα στο χρόνο, στα μουσικά ακούσματα των παιδικών μου χρόνων, μουσικές φράσεις και μοτίβα που ήθελα πάντα να καταγράψω, με λιτότητα και με μια επεξεργασία που να αναδεικνύει  τη μεγαλοπρέπεια και να την προβάλει από μια άλλη διάσταση.  Χρησιμοποιώντας τις μικρές γνωστές μουσικές φράσεις, προσπαθώ να ενσωματώσω  τις  εικόνες εκείνες  που με  ταξίδευαν ακούγοντας τα κομμάτια αυτά, σε ένα ολοκληρωμένο μουσικό έργο. Με  τις  «έξι μικρές ζωγραφιές» καταθέτω και  εγώ στην Ελληνική και Κυπριακή μουσική σχολή, δείγμα του έργου μου.
Νίκος Βήχας

Αντρέας Γιαγκόπουλος: Ανεβοκατεβάσματα--Ups and Downs
Allegro – Adagio - Allegro
Τα δύο θέματα αυτής της σύνθεσης είναι οι υψώσεις και καταπτώσεις που δοκιμάζουμε στην καθημερινή μας ζωή. Κάποτε αισθανόμαστε ότι είμαστε στην κορυφή (Ups) και κάποτε πολύ χαμηλά (Downs)
Το θέμα <Ups> ακούεται πρώτα, ακολουθείται από το θέμα < Downs> με επανάληψη του πρώτου θέματος.
Αντρέας Γιαγκόπουλος
Χριστίνα Αθηνοδώρου: Naked Branches I (2006) για Ορχήστρα Εγχόρδων
…καὶ τὰ γυμνὰ κλαδιὰ σὰ χέρια ὑψώνονται καὶ δέονται στὸ ἄυλο πέρασμά Του.. 
Λ. Πορφύρας, Εσπερινός
Στο έργο Naked Branches I,  η κίνηση  και οι «χειρονομίες» (ηχητικές, σωματικές, σημειογραφικές) αποτελούν μια αφηρημένη αντανάκλαση της κίνησης των κλαδιών ενός απογυμνωμένου δέντρου, του οποίου η όψη συνδέεται με έννοιες της εγκατάλειψης, αλλά της ελπίδας για την επόμενη Άνοιξη.  Ήχοι από ξύλο στα έγχορδα, κάμψεις του ήχου ως glissandi, μικροτονικά βήματα, αλλά και με τη χαλάρωση των χορδών, είναι τεχνικά στοιχεία τα οποία, χρωματίζουν το μουσικό καμβά και που σε συνδυασμό με τις αυξομειώσεις της ταχύτητας της μουσικής, δημιουργούν μια επιθυμητή ηχητική ελαστικότητα. Το έργο γράφτηκε κατόπιν παραγγελίας της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Aldworth της Αγγλίας και παρουσιάστηκε το 2006 από την ίδια ορχήστρα υπό τη διεύθυνση της συνθέτριας.
© Χριστίνα Αθηνοδώρου 2006 Αθήνα

Χριστόδουλος Γεωργιάδης: Διονυσιακοί Χοροί για όμποε, κόρνο και έγχορδα
1. Εισαγωγή, 2. Πεονικός, 3. Χασάπικος, 4. Μουσική για ραδιόφωνο, 5.  Καλαματιανός
Πολλοί Ελληνες συνθέτες του 20ου αιώνα έχουν εμπνευστεί από τους ρυθμούς και τις μελωδίες της Ελληνικής λαϊκής παράδοσης. Ο Χριστόδουλος Γεωργιάδης, ο Ελληνοκύπριος πιανίστας και συνθέτης ο οποίος ζει στο Λονδίνο, έχει υποστηρίξει την Ελληνική μουσική τόσο στις συνθέσεις του όσο και στις εκτελέσεις έργων σημαντικών Ελλήνων συνθετών όπως Ξενάκη, Σκαλκώτα, και Χατζηδάκι ο οποίος ήταν ο μέντορας και καθηγητής του.
Οι Διονυσιακοί Χοροί του Γεωργιάδη έχουν ακόμη πιο παλιές συνδέσεις. Αναφέρονται πίσω στις μυστήριες τελετουργίες της Αρχαίας Ελλάδας. Αυτοί οι Χοροί ανήκουν στην όπερα “Dionysian Rites”, σε λιμπρέτο της Polly Hope, και αποτελούνται από πέντε ορχηστρικά ιντερλούδια από την όπερα τα οποία μετεγράφηκαν από το συνθέτη για ορχήστρα δωματίου. Η ιστορία πραγματοποιείται σε ένα Ελληνικό νησί το 1960, το οποίο κατοικείται μόνο από γυναίκες… Αυτό το γεγονός, φαίνεται στην αρχή να είναι μόνο λίγο παράξενο, αλλά στη συνέχεια αποκαλύπτονται οι μυστικές του καταβολές οι οποίες συνδέονται στις θυσίες των αρχαίων Διονυσιακών ιεροτελεστιών και την αυγή του φεμινισμού. 
M. Achtsivassili

Ανδρέας Καμέρης: Κυπριάδα
Γραμμένη το 2005 στην Αγία Πετρούπολη, η «Κυπριάδα», αφηγείται την ιστορία της Κύπρου, φέρνοντάς την σε επίπεδο τέτοιο ώστε να μην ανήκει απόλυτα στο λαό που την έζησε ή θα τη ζήσει. Ο συνθέτης επιχειρεί έτσι να αγγίξει τον ακροατή σε ποιητικό επίπεδο και να τον εντάξει σ' αυτό το πολύπλοκο ταξίδι της νήσου Κύπρου. Η «Κύπρος» λοιπόν, ξεφεύγει από τα φυσικά της όρια και μετουσιώνεται, μεταβαλλόμενη σε σύμβολο που διανύει τον κόσμο στους αιώνες, στο σύμπαν, στο άπειρο.
Γιώργος Κουντούρης 






PROGRAMME NOTES
Nicos Vichas: six miniature paintings (for symphony orchestra)
Kleftikos – Trehete Matia (Medieval) – Tsakonikos – I Vrisi ton Pegiotisson – Zeimbekiko – Tillirkotissa

“Six miniature paintings” is a work – journey into the time, into the musical sounds of my childhood years, musical phrases and motives which I have always wanted to write down, in simplicity and in an arrangement which shows the magnificence and showcase it in a different dimension. By using small well known musical phrases, I try to incorporate the pictures that travel me when I hear these pieces, within an integrated musical work. With the “six miniature paintings” I deposit to the Greek and Cypriot music school, a sample of my work.
Nicos Vichas

Andreas Yangopoulos: Ups and Downs – Ανεβοκατεβάσματα
Allegro – Adagio - Allegro
The two themes of the composition are the Ups and Downs we experience in our everyday life. Sometimes we feel on top of the world <Ups> and sometimes very low <downs>.
The <Ups> theme is heard first, followed by the <Downs> theme with a repetition of the first theme finishing with an optimistic outlook.
Andreas Yangopoulos

Christina Athinodorou: Naked Branches I (2006) for String Orchestra
…καὶ τὰ γυμνὰ κλαδιὰ σὰ χέρια ὑψώνονται καὶ δέονται στὸ ἄυλο πέρασμά Του.. 
Λ. Πορφύρας, Εσπερινός
In Naked Branches I, movement and sound, physical and notational gestures reflect in an abstract manner, the movement of the branches of a naked tree, the image of which is connected to notions of abandonment, but also of hope for the spring that is to come. Wood sounds on the string instruments, sound bending through glissandi, microtonal steps and detuning of strings, are only some of the technical elements which colour the musical canvas. These elements combined with speed fluctuations, create a desired sound elasticity in this short work’s interconnected episodes producing different qualities of movement. Naked Branches I was commissioned by the Aldworth Philharmonic Orchestra in England and it was premiered in 2006 by the same orchestra with the composer conducting.
© Christina Athinodorou 2006 Athens
Christodoulos Georgiades: Dionysian Dances for oboe, horn and strings
1. Introduction, 2. Peonicos, 3. Hasapikos, 4. Radio music, 5. Kalamatianos
Many 20th century Greek composers have drawn inspiration from the rhythms and tunes of the Greek folk tradition. The London- based Greek- Cypriot pianist and composer Christodoulos Georgiades has championed Greek music both in his compositions and his performances of works by contemporary Greek composers such as Xenakis, Skalkottas, and Hadjidakis, Georgiades’s mentor and teacher.
Georgiades’s Dionysian Dances have moreover, even older associations. They refer to as far back as the mysterious rituals of ancient Greece. These Dances derive from Georgiades’s Opera Dionysian Rites, composed on the libretto of Polly Hope, and consists of five orchestral interludes from the opera transcribed by the composer for chamber orchestra. The story takes place on a Greek island in 1960, an island inhabited only by women…This fact, which at the beginning seems only to be a little strange, turns out to have mystical origins connected to the male sacrifices of the ancient Dionysian rites and the first dawns of feminism.
M. Achtsivassili

Andreas Kameris: Cypriada
Composed in 2005, in St Petersburg, “Cypriada” tells the story of Cyprus, bringing the island on such a level, as though it doesn’t belong totally to the people who have lived or will live on it. This way, the composer attempts to reach and touch the listener on a poetic level and to integrate him in this multifaceted journey of the island of Cyprus. Thus “Cyprus” leaves its natural boundaries and transforms; it becomes a symbol which transverses the world through the centuries, the universe and infinity.
Yiorgos Kountouris